NYHETSSIDA
2000-Talets Vetenskap

Prenumerera!


Tipsa oss!


Nyhetsarkiv

8 feb 2006

Dr Ravnskov kommenterar

Nedan följer Dr Uffe Ravnskovs kommentar av den nya fett-studien:

Läs mer om Uffe Ravnskov på hans hemsida: www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Nyligen publicerades ett av historiens största kostexperiment i JAMA, USAs ledande allmänmedicinska tidskrift. Syftet med försöket var att studera om en minskning av matens fett till fördel för ett ökat intag av kolhydrater, frukt och grönsaker är vägen till ett friskt hjärta och sunda kärl. Nästan 20,000 kvinnor har i åtta år försökt följa dessa råd.

Resultatet blev att lika många fick hjärtinfarkt, lika många fick stroke, och lika många fick andra kärlsjukdomar jämfört med kontrollgruppens 30,000 kvinnor som följde de gamla kostråden (mindre mättat och mer fleromättat fett).

Studiens ledare försöker förklara de negativa resultaten på olika sätt, bland annat tar de fasta på att det fanns en tendens till att utfallet var lite sämre för de som åt mera mättat fett än de andra. Tidigare experiment har visat, skriver de, att en minskning av det mättade fettet resulterade i färre hjärtinfarkter. Här hänvisar de till sex studier med positivt resultat utan att nämna fyra med negativt. Om man lägger ihop resultaten från alla de experiment där den enda åtgärden var att minska på det mättade fettet eller byta det ut med fleromättat fett så var antalet döda i alla behandlingsgrupperna identiskt med antalet döda i kontrollgrupperna, något jag påpekat tidigare i British Medical Journal.

Författarna tar inte upp heller de mer än trettio studier där man frågat ut infarktpatienter och friska människor om deras kost utan att hitta någon skillnad i fettkonsumtionen. Förra året publicerades bland annat en stor studie från Malmö med detta resultat.

Vad man inte heller berättar är att inga studier av döda människor har kunnat visa minsta samband mellan graden av åderförkalkning och den mängd eller typ av fett som de avlidna ätit.

Kanske hade resultatet blivit bättre om koständringarna hade kommit tidigare i livet, menar man också. Men av tabellerna framgår att de som redan hade dragit in på det mättade fettet innan försöket började löpte samma risk att få hjärtinfarkt som de övriga.

Några ändringar av de amerikanska kostrekommendationer är knappast att vänta. I ett officiellt meddelande säger Elizabeth G. Nabel, chef för National Heart, Lung, and Blood Institute att "kvinnor bör fortsätta samarbeta med sin doktor för att minska sin risk för hjärtsjukdom, bland annat genom att följa en kost med en låg halt av mättat fett, transfett och kolesterol."