|
2000-Talets Vetenskaps
Forum
|
|
| Författare |
Meddelande |
Christer
Forum Admin
Registreringsdatum: 25 september 2005 Inlägg: 1254 Ort: Malmö |
|
Olönsamt att bli frisk med naturlig människomat |
|
Olönsamt att bli frisk med naturlig människomat - Bo Zackrissons blogg http://blogg.passagen.se/millimetervagor
19 april kl. 08:50
Trots att den biomedicinska forskningen går framåt med stormsteg sprider sig de livsstilsrelaterade sjukdomarna ? hjärtkärlsjukdom, diabetes, metabola syndromet, benskörhet, cancer m.fl. som en epidemisk löpeld över klotet. De allt nyare och effektivare och dyrare läkemedel som tas fram i de högteknologiska drivbänkarna tycks inte kunna rubba detta faktum. Det sätter snurr på det vårdindustriella komplexet.
I takt med att allt fler insjuknar ökar behovet av en vetenskapligt grundad insikt om livsstilens betydelse för dessa sjukdomar. Genom att utgå från att kroniska nedbrytande sjukdomar uppkommer på grund av bristande harmoni mellan hur vi lever och den ytterst annorlunda livsstil som våra gener ursprungligen utvecklades för, kan man hitta rätt.
Prevention är en dålig affär
Tyvärr är det få forskare som förstår detta. Eller så inser de att det inte finns några forskningsanslag att hämta om man inriktar sin forskning på att studera vad som orsakar våra resursslukande folksjukdomar. Preventionsforskning förtalas och förlöjligas eftersom det i regel betyder dåliga affärer för forskare och industri.
Lyckligtvis förstår allt fler människor hur det hänger ihop. När de slutar att följa de hälsovårdande myndigheternas sjukdomsgenererande kostråd inträder en ofta en snabb hälsoförbättring. Ännu inte sjuka mår bättre, redan sjuka blir mindre sjuka, i många fall helt friska.
Forskningen är inriktad på att hitta så kallade sjukdomsgener. Min tro är att det i allmänhet inte är något större fel på de gener vi fått av våra föräldrar. Problemet är att de tyvärr inte är anpassade till det rekomenderade höga intaget av sockerkedjor (kolhydrater).
|
|
| lör apr 29, 2006 9:46 am |
|
 |
Evva
Aktiv
Registreringsdatum: 09 mars 2006 Inlägg: 50
|
|
|
|
problemet är att den forskning som sker bekostas/sponsras av läkemedelsbolag. Läkemedelsbolag sysslar med läkemedel.
Ett annat problem är livsmedelsindustrin som tjänar pengar på märklig människofrämmande föda. De bekostar studier som (så klart) visar fördelen med aspartam, konstiga kolhydrater och förändrade/förvanskade vegetabiliska fetter och annat som är billigt och går att lagra i evigheter.
Där pengar finns att tjäna där finns också den "vetenskapliga" forskningen. Tyvärr kan man bevisa nästan vad som helst med statistik och genom att utforma undersökningar lite som man vill. De flesta (politiker, läkare, akademiker, vanliga människor) begriper sig ändå inte på studieprotokollen och rapporterna.
T ex kan man enkelt visa att mättat fett är superdåligt om man jämför en grupp som äter nyttiga fleromättade fetter från nötter och avocado mm och en grupp som äter härdade ättade transfetter. Med hjälp av detta kan man sedan kabla ut nyheten att mättat fett generellt är dåligt, även sådant som kommer från viltlevande djur och ekologisk kallpressad kokos, vilket är lögn.
Tyvärr är uttrycket "det finns lögn, förbannad lögn och statistik" alltför sant!
|
|
| tis maj 02, 2006 2:21 pm |
|
 |
wilhelm
Registreringsdatum: 09 mars 2007 Inlägg: 24 Ort: veberöd skåne |
|
Bedrövlig sitaution för forskningen och oss ! |
|
det verakr som om allt går ut på att " vad kan man hitta pengar till " Ungefär samma situation som " klimathysterin " Det produceras allt mera skrämmande " resultat " i form av tänkta teorier, för att visa, så det kommer fram ännu mera pengar.
Eftersom jag själv har en reumatisk sjukdom, Bechterew sedan ca 40 år tillbaka, och jobbat merparten av denna tiden i Östblocket har jag bred erfarenhet av läkar / sjukvården i flera länder att jämföra med " hemmaplan ". Och - det är en enorm skillnad. Där är samtliga läkare utbildade i näringsfysiologi, vilket är väldigt ovanligt i Sverige. All vård / behandling ses i både kort och långt perspektiv. man blir väldigt väl informerad, och då man som jag, tvingas tlll mångårig medicinering, får man utskrivet t.ex. en stark mix av antioxidanter, för att hjälpa kroppen att läka sig, från läkemedelsintagen. Återställa skadade celler. det är en egentligen ganska vanlig mix, men här säger läkarna ingenting om detta, medan dom skriver ut det till subventionerad kostnad där. Samma sak gäller för mage / tarmstörningar. vid långvarigt läkemedelsintag, ska m,an ett par gånger per år, ge tarmarna möjlighet att få en paus, och självläka sig. Bådadessa naturmedel går i Sverige under typ: kosttillskott.
Detta är direkt profylaktiskt tänkande, för att patienten inte ska drabbas av något än värre på lite sikt.
Det är precis detta jag vänder mig emot i Sverige. Har också fått lära mig, att detta förfarande med antioxidanter, en mix av dessa med vitaminer och mineraler, ges automatiskt till de äldre inom åldringsvården / sjukmhem / seniorboende av skilda slag bl.a. i Tyskland. Detta för att nästan alla äldre har dels dålig aptit, dels försämrat näringsupptagningsförmåga. Samt använder kmånga av dem läkemedel.
SÅ vår " trygghet " på gamla dar, ligger väldigt långt efter övriga Europa. Här existerar inte tanken om denna profylaktiska verakn som denna lilla extra omtanke skapar och frö den intagne att behålla sin hälsa så länge som möjligt, och inte drabbas av biverkningar, som i sin tur drabbar personalen - närstående, och ofta nog - sjukvården.
Det dog mer än 6,000 personer av detta enbart inom Stockholms läns upptagningsområde i fjor. Läkemedelsbiverkningar. Många får - över tio olika läkemedel dagligen. SÅ är man inte sjuk, så tvingas man att bli det av den svenska sjukvården !
Enbart detta i sig själv, är fruktansvärt skrämmande. Ingen har full kontroll över helheten i patiemnternas situation. Och ännu värre, det görs så vitt jag lyckats utröna inte ett smack, för att få ordning på det heller. Däriofrån till det profylaxtänkande som sker i andra länder är det ett enormt stort kliv, vi är hopplöst efter i denna utveckling !
Man kan bara uppmuntra anhöriga, att se till att deras äldre verkligen äter ordentligt, och ger dem " kosttillskott " dessutom, så kroppen får en chans till självläkning i största möjliga utsträckning. Folk tynar bort helt enkelt, blir förvirrade av alla " läkemedlen " kan sedan inte sova, får mera piller för detta, sedan har dom ingen aptit, vilket ju inte alls är konstigt.
SÅ se till hur Era anhöriga FAKTISKT, har det, lyssna inte på vad personalen säger, eftersom dom INTE tänker i dessa banorna ! OCH be läkarna göra en totalkontroll, över om de verkligen behöver alla dessa olika medlen, som ofta tillsammans, gör större skada än nytt, i förlängningen.
Jag håller ganska ofta föredrag i pensionärsföreningar, väldigt ofta, om detta jag just skrivit om. Där får jag efteråt under diskussionerna höra talas om otroliga skräckexempel, som jag fått " ta i " via väntjänst systemet inom föreningarna. Men det är otroligt, att det alls kan hända i vårt " upplysta " land.
_________________ Har följt den farmakologiska forskningen för ögon/syn och Mag/tarm funktioner världen över de senaste 3 åren. Det händer mycket mera, än i lilla Sverige. Jag uppdaterar detta på hemsidan: aktivsyn.se läs bl.a. vår ögonskola. |
|
| tor jul 05, 2007 7:32 pm |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|
|